Tinkercad gebruiken om een bootje te maken

Tinkercad gebruiken om een bootje te maken

Leer werken met Tinkercad en 3D tekeningen maken door deze handige handleiding te volgen om een 3D-print boot te maken.

Benodigdheden

  • Computer met muis
  • Toegang tot het internet
  • 3D printer als je het wil afdrukken
  • Wat is Tinkercad?

    Je hebt Tinkercad nog nooit gebruikt? Lees eerst onze basishandleiding Tinkercad

    STAP 1 - Onderkant boot

    Gebruikte tools:

    • Kubus / Box tool (geometric tools)

      box tool

      Maak een rechthoek met volgende afmetingen:

      Lengte 70 mm box tool

      Breedte 30 mm box tool

      Dikte 10 mm box tool

      Dit vormt de basis van de boot.

    STAP 2 - Boeg van de boot

    Gebruikte tools:

    • Dak / Roof tool (geometric tools)

      roof tool

      Maak een prisma met volgende afmetingen: Hoogte 9 mm Breedte 30 mm Dikte 10 mm

      1. Plaats de vorm voor de box roof tool
      2. Roteer de vorm 90° horizontaal. roof tool
      3. Roteer de vorm 90° verticaal. roof tool
      4. De boeg zit nu onder het werkvlak. Dit mag niet. Sleep de boeg omhoog met de rode pijl tot de afstand tot het werkvlak O is
        roof tool
        roof tool
      5. Sleep de boeg op de juiste plaats en pas hem aan tot de gewenste vorm en afmetingen bekomen zijn.
        roof tool
        roof tool

    STAP 3 - De cabine bouwen

    Gebruikte tools:

    • Workplane
    • Box tool
    • Ruler

    tools

    De cabine moet op de basis van de boot komen. Gebruik hiervoor een rechthoek die 4 mm kleiner is dan de basis aan elke rand.
    Lengte 62 mm
    Breedte 22 mm
    Hoogte 15 mm

    1. Plaats een nieuw werkvlak op de basis met de workplane tool.
      cabine
    2. Plaats een nieuwe box op de basis. Verander eventueel de kleur.
      cabine
    3. Gebruik de Ruler tool om makkelijk de afmetingen en plaats van de box te veranderen.
      cabine
    4. Verander de afmetingen tot de gewenste dimensies bereikt zijn.
      cabine

      cabine

      cabine

      cabine

    STAP 4 - Schoorstenen toevoegen

    Gebruikte tools:

    • Workplane
    • Cylinder tool (geometric tools)

    tools

    De schoorstenen komen op de cabine te staan. Plaats een nieuw workplane op de cabine.
    Diameter 8 mm
    Hoogte 12 mm

    1. Plaats een cilinder met de juiste afmetingen op het nieuw vlak.
      cabine
    2. Plaats de cilinder juist. Kopieer de cilinder om rap 3 schoorstenen te maken
      cabine
    3. Plak de gekopieerde vorm en zet hem op de juiste positie (15 mm van elkaar)
      cabine

      cabine
    4. Herhaal stappen 2 en 3.
      cabine

      cabine

    STAP 5 - Ruitjes maken

    Gebruikte tools:

    • Workplane
    • Cylinder Hole (holes tools)

    tools

    De ruitjes worden geplaatst op de zijkant van de cabine. Zorg dus voor een nieuw werkvlak op een zijkant. Maak een ruit met volgende afmetingen:
    Breedte basis 8 mm
    Lengte basis 11 mm
    Hoogte niet van belang

    1. Plaats een cylinder hole op het nieuwe werkvlak.
      cabine
    2. Geef de juiste dimensies in. Het ruitje staat op 2 mm van boven en onder rand van de cabine.
      cabine
    3. Kopieer en plak het aantal gewenste vormen en zet ze op de gewenste plaats.
      cabine

      cabine
    4. Om gaten te verkrijgen moeten de cilinders in het object snijden. Plaats ze allemaal 3 mm achteruit
      cabine
    5. Selecteer de gaten en de cabine en groepeer ze met de ‘Group’ tool of druk Ctrl + G.
      cabine
    6. Maak een nieuw werkvlak aan de andere zijde van de cabine. Gebruik hiervoor symbole, letters of andere leuke vormen
      cabine
    7. Geef ze de juiste plaats en grootte en druk ze in de cabine wand. Om er nu gaten van te maken klik je de ‘Hole’ tool aan.
      cabine
    8. Groepeer ook deze vormen door de cabine en de vormen aan te klikken en de ‘Group’ tool te gebruiken.
      cabine

    STAP 6 - Afwerken

    Maak van je model 1 geheel. dit is nodig om je model te kunnen verzenden naar een 3D printer. Alles moet aan elkaar hangen, is dat niet het geval, dan print de printer aparte objecten.

    Selecteer dus alles, en maak een groep, bv via de toetsen CTRL+G.
    cabine

    Je ontwerp wordt automatisch opgeslagen. Geef het een gepaste naam zodat je het later nog terugvindt in je map.

    Om te kunnen printen moet het bestand nu nog geexporteerd worden naar een formaat dat ondersteund wordt door de gebruikte 3D printer. Klik in de rechterbovenhoek op Export
    cabine

    Daarna kun je als STL downloaden wat alle 3D printers normaal kunnen printen.
    cabine

    STAP 7 - 3D-Printen

    Je STL file kun je 3D-printen. Volg hiervoor de handleiding van de 3D printer, of vraag een lab verantwoordelijke voor hulp.

    Extra Tinkercad voorbeeld

    Je wil nog een Tinkercad oefening maken om nog meer expert te worden? Doe dan de activiteit een 3D-print uil maken

    REFERENTIES

    Gebaseerd op handleidingen van Tinkercad: Getting started with tinkercad https://www.tinkercad.com/about/learn

    Voorbeelden

    Heb je een foto van je 3D-print? Stuur hem ons!

    Downloads

    Volledige handleiding 3D-printen: Download